22 maart - 1 april 2008: 11 dagen Normandië

Zaterdag, 22 maart 2008
Er was heel wat voorbereidend werk gebeurd de vorige weken. Om twee uur vertrokken we richting Normandie. Bedoeling was een rondrit te maken in de Normandie Haute. Eerst moesten we even langs mijn vrouw haar zus om onze vier kippen af te zetten, want we hadden geen babysit. En dan ging het richting Gournet-en-Bray, onze eerste overnachtingsplaats. Van het moment dat we de Franse grens oversteken, begint het te regenen. Een 50 kilometers verder verandert de regen in sneeuw. Gelukkig stopt de winterse bui even verder, maar het blijft miezeren. De camperplaats ligt in een rustige omgeving.
Afgelegd: 395 km

Zondag, 23 maart 2008

Een schitterende dag beloofde het te worden, wel koud maar zonnig wanneer we wakker werden rond half acht. Eerste doel was Lyons-la-Forêt. Het hoeft je dus niet te verwonderen dat er in de omgeving heelwat bossen waren. In het midden van het dorp een overdekte markt, met errond heelwat vakwerkhuisjes. Dan vlug langs de Abdij van Mortemer. Hier stonden we geparkeerd op het gras en een lieve mevrouw kwam ons melden om voorzichtig te vertrekken want gisteren was er nog een mh vastgereden. Op internet had ik gezien dat er een cache verstopt zat in Bonnemare aan het kasteel. Langs smalle wegen ging het naar daar. In dit kasteel zou Charles VII en Agnes Sorel (vooral bekend van haar soep) nog verbleven hebben. Hier hebben we een wandeling rond de muren van het kasteel gemaakt (3 à 4 km).

Via Vernon naar Giverny: hier was op Paasdag alles gesloten zodat we alles aan de buitenkant moesten bekijken: het rode en blauwe huis van Monet, de kerk en het graf van de schilder. Hier begint het te regenen zodat we besluiten om direct naar St. Germain Pasquier te rijden. Hier is een camperplaats tegenover de kleinste Mairie van Frankrijk. Een voormalige kapel aan de Bron van Clotilde werd omgebouwd tot gemeentehuis. De parking ligt langs een klein riviertje en ernaast heeft men een petanquebaan aangelegd. Aan de lege flesjes die her en der liggen te zien, komt er hier wel wat jeugd.
Afgelegd: 167 km.

Maandag, 24 maart 2008
's Nachts blijft het droog maar 's morgens begint het te motregenen. Om 9 uur vallen er dikke sneeuwvlokken uit de grijze lucht. Het kasteel van Champ de Batagne is onze eerste stop: ondertussen is het gestopt met sneeuwen, maar het kasteel is pas open om 14 uur. Vandaar langs middeleeuwse, smalle wegen naar Harcourt. Wat moet dat hier zijn als in de zomer al die mh's elkaar kruisen. Rond het kasteel is een park met heelwat exotische bomen. In Bernay is de Boulevard des Monts een aanrader: een prachtig panorama is dat hier. Naar Lisieux in de gietende regen. Ons gebed aan het heilig Treeseke voor beter weer werd maar niet verhoord.

Het is echt de moeite om achter Lisieux links af te slaan richting Pierrefitte-en-Auge (smalle straatjes met vakwerkhuizen), St.-Hymer (ik dacht de patroon van de camperaars, met een wasplaats aan de rivier) en Beaumont-en-Auge (met uitkijkpunt over de vallei van de Auge en een standbeeld van Laplace de wiskundige: ik heb lang genoeg gezweet op zijn theorieën). Eindpunt werd de camperplaats in Honfleur. Het regende zo onbarmhartig hard dat ik pas een paar uur later voor een ticket naar de automaat kon. Maar 's avonds konden we toch een verkennende wandeling maken in dit stadje.
Afgelegd: 146 km

Dinsdag, 25 maart 2008

De morgend oogt koud maar zonnig. We zijn naar Honfleur gewandeld om er 3 caches te zoeken: eentje in het park en eentje aan het uitzichtpunt op de Mont-Joli. Om dit te bereiken moet je langs smalle straatjes en trappen heel hoog: je krijgt wel een fantastische uitzicht als beloning. Dan ging het naar de Chapelle-Notre-Dame-de Grâce (voor de derde cache) met ernaast de Calvaire: weer een prachtig zicht op de stad en de omgeving (oa de Pont de Normandie en de delta van de Seine). Het Bois de Breuil, tussen Honfleur en Villerville, biedt heelwat mooie wandelwegen. Overal staan er hier rhododendrons: het moet hier mooi zijn als dat allemaal bloeit. Men vindt er ook heel veel raar gegroeide bomen. Vandaag hadden we geluk met het weer: het bleef de ganse dag zonnig.
Afgelegd: 39 km

Misschien toch even vermelden dat de champagne bovengehaald werd, want dit wordt onze 50ste overnachting!

Woensdag, 26 maart 2008
We hadden ons verslapen en werden pas om 9h50 wakker. Onder een stralende zon rijden we via Pont-Audemer naar St. Opportune la Mare. Net voorbij de kerk gaat het linksaf naar het Marais Vernier: een nat gebied tussen de meanderende Seine. Het is wel een zeer smalle weg die steil bergaf gaat. Weer de moeite om een omweg te maken: je waant je hier in Bokrijk, maar hier is het geen museum. Langs dezelfde soort wegen gaat het naar Vieux-Port. Hier heb je achter de kerk een prachtig uitzicht op de Seine. Weer veel vakwerkhuizen tussen de boomgaarden. Enkele namen van plaatsen die we aandoen: Aizier, Vattevile-la-Rue, Notre-Dame-de-Bliquetuit.
Dan gaan we op zoek naar de Chêne à la Cuve. Op 1 stam staan er 4 eiken en ze hebben een omtrek van 7 meter. Dan loont het zeker de moeite even een ommetje te maken langs Hauville met zijn molen. Natuurlijk weer gesloten maar ja aan de buitenkant ook zeer mooi. La Bouille is een zeer fotogeniek dorp langs de Seine. Even buiten Moulineaux staan op een heuvel de ruines van het kasteel van Robert Le Diable. Spijtig genoeg achter hoge afrasteringen en niet bereikbaar. Vlakbij ligt er op de heuvel een cache. Kilometers dalen langs vele haarspeldbochten gaat het naar Orival, met zijn rotsen. Het verbaast ons niks om hier heelwat wielrenners te zien klimmen in de tegenovergestelde richting. In Rouen is het even zoeken (onze TomTom-juffrouw kreeg even haar kuren) naar de camperplaats, maar uiteindelijk zetten we ons rechttegenover de basiliek, tegen de Seine.
Afgelegd: 147 km

Donderdag, 27 maart 2008
Men zegt dat men voor Rouen een dag moet uittrekken, maar op een kleine voormiddag dachten we dat we het gezien hadden. Misschien dat het feit dat het begon te regenen daar iets aan deed. Vlak tegen Rouen ligt Canteleu. Vanaan het kerkje heb je een mooi uitzicht op de stad en de Seine. We volgen de Seine naar het Zuiden, naar het bos van Roumare. Hier ligt een cache en we maken er een wandeling van een vijftal kilometer. We blijven de Seine volgen naar Sahurs om aan de abdij van St.-Martin de Bosscherville te komen. Jumieges met zijn abdijruines is bij iedereen welgekend denk ik. Hier moeten mh's parkeren op de camperplaats. Dat was meteen zeer interessant vermits we alles konden lozen. Spijtig dat de waterkraan nog niet aangesloten was, want anders was onze watervoorraad ook meteen op punt.
Het was vandaag, rijdend langs de noordzijde van de Seine, een echte abdijentocht. In St.-Wandrille staat een mooie abdij met kerk. Een poortje in de zijmuur stond open, dus wij naar binnen. Niemand heeft ons weggejaagd, dus zal het wel in orde zijn. De weg naar het abdijwinkeltje biedt links een prachtig landschap, met het riviertje de Fontelle en een boerderij met schapen en lammeren. Het weer bleef wisselvallig, maar voor het grootste deel wel zonnig.

Dan ging het van Caudebec-en-Caux naar Villequier. Hier is een museum van Victor Hugo. Zijn dochter en haar man verdronken hier in de Seine (toen was het opkomen van het getij soms zo hevig dat baders verrast werden). Nog even langs het moderne kerkje van Notre- Dame-de-Gravenschon. Ondertussen was het al donkerder en kouder geworden: dus snel naar onze camperplaats aan de vuurtoren van Cap d'Antifer. Het laatste traject ging wel langs zeer smalle wegen. Toen we daar arriveerden, stond er nog een mh.
Afgelegd: 254 km

Vrijdag, 28 maart 2008

Storm en regen deze morgen. De mh schudde zo hevig dat mijn vrouw vreesde dat we gingen omkantelen. We hebben er een halve rustdag van gemaakt. In de namiddag ging het dan richting Etretat. Ondertussen was er een zonnetje verschenen, maar toen we een wandeling over de krijtrotsen aanvingen, begon het daar te stortregen, menslief. En door de wind werd alle nattigheid nog eens extra tot op onze huid geperst. Naar Yport en Veulette-en-mer: regen. Naar Fécamp: regen. Nu doe ik precies dat we altijd verveeld zaten om die regen, maar dat is maar een indruk: we amuseerden ons. Net voor St.-Valery-en-Caux komt het zonnetje erdoor. De camperplaats ligt daar zeer mooi. Nog een wandelingetje in het stadje om wat proviand in te doen en een jeton (€3) om water te pakken, te kopen.
Afgelegd: 70 km

Zaterdag, 29 maart 2008
's Morgens vertelden onze buren dat het deze nacht nogal gestormd en gehageld had, maar wij wisten van niks: dus goed geslapen. Nu was het wel mooi lenteweer. Met die jeton proberen water te pakken, maar noppes geen water. Bij het Syndicat d' Initiative een nieuwe gekregen. Daarmee in Veules-les-Roses getankt: na 10 minuten hadden we 50 liter! Dan een ritje door de Vallée de Dun gemaakt. In volgorde: St.-Laurent-en-Caux, Saâne St.-Juste (met mooi kerkje en ervoor een mooie pick-nickplaats, misschien staanplaats), Longuiel en dan langs een weg met links en rechts af en toe vijvers en een kasteel naar Varengeville-sur-Mer. Hier heeft Georges Braque glasramen voor het kerkje gemaakt en hij is er samen met zijn vrouw ook begraven. In Pourville nog een strandwandeling gemaakt en dan naar Dieppe. Als je graag winkels ziet, moet je zeker de Grande Rue daar eens doorwandelen.
Afgelegd: 71 km

Zondag, 30 maart 2008
Op de kaart wat wegen gezocht die toeristisch interessant waren en naar het Forêt d'Eawy getoerd. Van miserie (door de regen maar weer) naar Le Tréport gereden om er te overnachten. Het was kermis daar en gelukkig 's avonds droog.
's Avonds bleek dat we totaal vergeten waren dat de vorige nacht de zomertijd was ingegaan.

Afgelegd 123 km

Maandag; 31 maart 2008
Deze morgen een prachtig zonneke. Eerst even ten noorden van Le Tréport naar Bois-de-Cises. Van Cayeux-sur-Mer naar Le Crotoy. De Vallée d'Authie is de moeite. Her en der hebben ze een kasteel neergeplant en we rijden langs mooie landelijke wegen met af en toe  boerderijen en vijvers. Forellen zijn hier zowat het dagelijks eten. Arry (Chateau d' Arry), Regnière Ecluse (prachtig kasteel), Volg de aanduidingen van de Abbaye de Valoires en geniet van de landschappen. Toevallig was het in de abdij opendeurdag. Eindpunt was vandaag Berck-sur-Mer. Nog een hele tijd aan de zee gezeten, want volgens een bord kan je daar walvissen en zeehonden waarnemen. We begonnen al te twijfelen of het geen aprilgrap was.
Afgelegd: 145 km

Dinsdag, 1 april 2008
Vandaag "moeten" we naar huis. We willen toch noch wat genieten en trekken langs de kust noordwaarts. Net voor Ambleteuse is er een pick-nickplaats waar we even stopten. Maar het weer werd beter en we zagen daar meer en meer mensen met emmers naar de zee trekken. Daar werden mosselen geplukt dat het niet meer mooi was. We hebben er dan ook maar een paar kilo's meegebracht (in een plastieken poepzakje van de hond). Nog een laatste strandwandeling in Sangatte en dan onherroepelijk naar huis. Het was fantastisch geweest.
Afgelegd:  348 km
Totaal afgelegd:1905 km

Getankt: 211 liter

Wil je meer foto's zien, klik dan HIER